Card Games

Aurstraalia Euchre (ehk Juka) – paarismäng

Mängijad ja Object

Juka on paaris kaardimäng, kus paarilised on alati samad ja istuvad vastamisi.

Igale mängijale jagatakse 5 kaarti ja mängu eesmärk on võita vähemalt 3 tihi viiest – võites kõik 5, saab lisapunkte.

Mängijad peavad alati järgima masti ja kui masti ei ole, siis trumbi käimine EI OLE kohustuslik.

Kaartide järjestused

Kasutatakse 26 kaarti, mis sisaldavad  A K Q J 10 9 igast mastist + 2 jokkerit (punane ja must).

Trumbimast koosneb 9 kaardist, mille järjestus tugevamast nõrgemaks:

  • Jokker (punane)
  • Jokker (must)
  • J – Soldat (trumbimast)
  • J – Soldat (teine soldat trumbiga sama värvi mastist)
  • A – Äss
  • K – Kuningas
  • Q – Emand
  • 10

Teistes mastides on 6 või 5 kaarti normaaljärjestusega: A K Q (J) 10 9.

NB: Jokkerid ja trumbiga sama värvi soldatid (J) kuuluvad trumbi masti juurde. Näiteks: kui ärtu on trump, siis ruutu soldat (J) on samuti ärtu, mitte ruutu. Kui nüüd juhtkäsi käib välja ruutu soldati, ehk trumbimasti (ärtu), siis kõik teised peavad käima ka trumpi, ehk ärtut.

Kaartide jagamine

Esimene kaardimeister valitakse suvaliselt. Edaspidi käib kaartide tegemine päripäevas. Kaardimeistri eest-/tagantkäsi tõstab või koputab. Koputamine tähendab, et kõik kaardid jagatakse igale mängijale korraga kätte ja tõstmine tähendab, et kaardimeister peab kaarte jagama kas 1, 2 või 3 kaupa (oluline on, et kaarte ei jagata korraga kätte).

Kaarte jagatakse igale mängijale 5. Kätte jäänud pakist keeratakse pealmine kaart kõigile nähtavaks.

Trumbi tegemine

Selle protsessi käigus otsustatakse, mis on antud mängu trumbiks ja kes on selle tegijad, ehk meeskond, kes peab võtma vähemalt 3 tihi.

Esmaõigus on kaardimeistril – ta kas võtab kaardi üles ja teeb selle masti trumbiks või loobub sellest ja küsib teiste mängijate käest, kas keegi neist sunnib kaardimeistrit seda üles võtma.

Näide 1:

  • Kaardimeister ei tee trumpi ja küsib, kas keegi sunnib teda seda kaarti üles võtma.
  • Esimene mängija võib passida või õelda “võta üles”
  • Teine  mängija võib passida või õelda “võta üles”
  • Kolmas mängija võib passida või õelda “võta üles”
  • Kui kõik passisid, siis kaardimeister keerab kaardi tagurpidi

Kui kaardimeister võtab kaardi üles või keegi sunnib kaardimeistrit seda kaarti üles võtma, siis on ülesvõetava kaardi mast trumbiks. Kaardimeister võtab kaardi üles ja viskab käest ühe kaardi maha, nii et keegi seda ei näe. Kui sundijaks on kaardimeistri partner, siis peab kaardimeister kaardid lauale panema (pildid allpool, et keegi ei näeks), kuna partner mängib seda mängu sellisel juhul üksi. Kõigil teistel juhtudel mängivad mõlemad parnerid, kui just trumbi tegija ei ütle, et ta mängib seda mängu üksi.

Kui kõik passisid ja pealmine kaart on tagurpidi keeratud, siis tuleb teine ring, kus mängijatel on võimalus teha trumpi (kasutades seekord ainult käes olevaid kaarte). Eestkäsi saab esimene otsustusõiguse, kus ta võib teha trumbi või passida. Kui esimene mängija passib, siis saab õiguse teine mängija jne. Kui jälle kõik passisid, siis tõmmatakse paki kõige alumine kaart ja keeratakse tagurpidi. Tuleb kolmas ring, kus mängijad saavad õiguse trumpi teha ja üles võtta ümber keeratud kaart (seekord kedagi sundida ei saa). Kui keegi ei soovinud ka seda kaarti üles võtta, siis on kaardimeister sunnitud tegema trumbi, mis talle kõige paremini sobib.

Trumbi tegemise protsess lõppeb kohe kui keegi on teinud trumbi (mitte passinud). Trumbi tegijateks on need, kes 1) võtsid lahti oleva kaardi üles, 2) sundisid dealerit kaarti üles võtma või 3) tegid trumbi käesolevate kaartide põhjal.

Kui esimese kaardina keeratakse lahti jokker, siis peab kaardimeister tegema trumbi pimesi (kaarte vaatamata). kui trump tehtud, siis võtab ta jokkeri üles ja viskab ühe kaardi maha.  Kui jokker keeratakse ümber 3 ringi ajal, siis on eeskäel õigus kaart üles võtta ja teha meelepärane trump (mõistlik oleks ka).

Üksi mängimine

Peale trumbi tegemist ja enne esimese kaardi välja käimist, on igal mängijal õigus teatada, et ta mängib seda mängu üksi. Selle peale paneb partner kaardid lauale ja ei võta mängust osa.

Mäng

Eestkäsi alustab mängu. Alati tuleb järgida masti ja kui masti ei ole, siis võib visata ükskõik millist kaarti (NB: trumbi kohustust ei ole).

Meeldetuletuks, et jokkerid ja trumbiga sama värvi soldat kuuluvad alati trumbi masti.

Tihi võidab see kelle on masti kõige kõvem kaart või kui mängus on ka trump, siis trumbi kõige kõvem kaart. Iga tihi võitja saab õiguse uut ringi alustada.

Punktid

Kui mängivad kõik 4 mängijat:

  • 1 punk, kui trumbi tegijad saavad 3 või 4 tihi
  • 3 punkti, kui trumbi tegijad saavad kõik 5 tihi
  • Kui trumbi tegijad saavad vähem kui 3 tihi, siis tehti neile “Juka” ja teised saavad 2 punkti

Kui trumbitegijatest mängib ainult 1 mängija ja võidab kõik 5 tihi, siis saavad nad 4 punkti.

Kui mittetrumbitegijate meeskonnast mängib 1 mängija ja võtab ära vähemalt 3 tihi (juka), siis saavad nad 4 punkti.

Mängitakse 11 punktini. Üldiselt kasutatakse punktide lugemiseks kaarte 5 ja 6.

————————————————————-

Kirjeldatud mäng on Austraalia St. George versioon Euchre, mis erineb paljuski teistest mängitavatest versioonidest, mille kohta saab lugeda näiteks siit: http://www.pagat.com/euchre/euchre.html

Leave a comment